Search
Close this search box.
نکات برقی ماشینتعمیر و نگهداری خودرو

نصب دیلایت پژو ۲۰۶

آموزش سیم کشی و فعالسازی فابریکی دیلایت 206

بسیاری از مالکان پژو ۲۰۶ به دنبال نصب دیلایت هستند، اما از دردسر سیم کشی آن واهمه دارند. خبر خوب این است که پژو ۲۰۶ های ایرانی (با سیستم اکوماکس کروز یا سازه پویش) از قبل برای دیلایت به صورت فابریکی آماده شده اند و فقط نیاز به کمی حوصله و اطلاعات برای فعال کردن آن دارید.

 

موارد مورد نیاز:

  • پایه فابریکی خشابی رله
  • رله ۴ پایه مخصوص سوکت فابریک ۲۰۶
  • فیوز ۱۰A
  • سرسیم سایزهای متوسط و کوچک
  • مقداری سیم
  • ابزار لازم

 

مراحل نصب دیلایت ۲۰۶

شناسایی پین مربوط به تحریک رله DRL:

با توجه به اینکه ایران خودرو اطلاعاتی در این مورد ارائه نکرده، باید به صورت تجربی این پین را پیدا کنید. در پژو ۲۰۶ های با سیستم اکوماکس کروز، این پین شماره ۸ در ردیف A سوکت سفید رنگ روی نود FCM است.

شماتیک دی لایت فابریک

آماده سازی سیم کشی:

همونطور که توی شماتیک مشخص کردم پایه های برق مشترک (COM) و یک سمت کویل رله به همدیگه وصل میشن و به سمت مثبت باتری میرن. سیم هایی که از زیر پایه رله خارج شدن و مربوط به پایه های ۱ و ۵ رله هستن (اعداد پایه ها زیر خوده رله نوشته شده) رو به همدیگه وصل کنین و با یه سیم برق (قطر ۰.۷۵mm هم کافیه) برای اتصال به فیوز آماده ش کنید.

همینطور سیمهای مربوط به پایه ی سمت دیگه ی کویل (پایه ۲ رله) که برای تحریک رله هست و پایه ی NormalOpen (پایه ۳ رله) که برق خروجی برای دیلایت هست رو هم با مقداری سیم افزایش بدید.

یه نکته رو هم در نظر داشته باشید چون داخل محفظه موتور دما بالا میره بهتره از چسب برق استفاده نکنید چون بعد از مدتی فاسد میشه و میوفته! اگه از روکش حرارتی(وارنیش) استفاده کنید مطمئن تره!

قبل از شروع تغییرات در سیم کشی داخل کاپوت حتماً سر مثبت باتری رو باز کنید تا از اتصال کوتاه و آتش سوزی جلوگیری شه

خب حالا باید یکی از جاهای خالی رو برای فیوز دیلایت انتخاب کنید (من F5 رو انتخاب کردم) و سیم مشترک پایه ۱ و ۵ رو به زیر پایه ی سمت داخلی محفظه فیوز برسونید. حدوداً ۱۵-۲۰ سانتی متر سیم بذارید و انتهای سیم رو به سرسیم متوسط (سرسیم های سمت چپ عکس زیر) پرس کنید.

حالا به یه تیکه دیگه سیم و سرسیم رو به هم پرس کنید و سمت بیرونی خشاب فیوز رو به مثبت باتری وصل کنید. لازم نیست مستقیم به سر + باتری وصل بشه. من از پشت فیوز مربوط به مه شکن گرفتم. برای این کار خشاب مربوط به فیوز مه شکن رو از جاش خارج کنید (یه گیره سمت دیواره ی محفظه فیوز داره با ناخن فشارش بدید و خشاب ۴ تایی فیوز رو بکشید بالا). حالا از سیمی که سمت دیواره ی محفظه هست(همون که به سمت جلوی ماشین نزدیک تره) یه اتصال بگیرید.

حتماً قبلش چک کنید که اتصال رو از پشت فیوز مه شکن گرفته باشید (میتونید فیوز رو بردارید و با مولتی متر تست اتصال کوتاه بین سر مثبت باتری و پایه ی فیوز بگیرید). برای ماشین من سیم های زیر فیوزها که سمت دیواره ی محفظه فیوز قرار گرفتن از سر مثبت باتری اومدن و سیم های سمت داخل جعبه فیوز به بخش مورد نظر رفتن! حساب و کتابی توی کار ایران خودرو نیست و شاید برای شما فرق داشته باشه.

بعد از اینها نوبت به اتصال پایه ی تحریک رله به نود FCM هست! برای این کار سوکت سفید رنگ روی FCM رو جدا کنید. ردیف A (روی سوکت ردیف A و B رو نوشته؛ اون ردیفی که ۹ تا سوراخ داره A و اونی که ۶ تا داره B هست) رو از سوکت خارج کنید (خارهای دو طرفش رو با نوک پیچ گوشتی فشار بدید و ردیف آزاد میشه!)

یه سرسیم ریز (سرسیم های سمت راست توی عکس بالا) به سیمی که از پایه ی ۲ رله گرفتید پرس کنید و اونو توی جای شماره ۸ قرار بدید. احتمالاً سرسیم داخل ردیف A نمیره و براش بزرگ هست! سرسیم هایی که قبلا داخل ردیف قرار گرفتن خیلی ریز هستن و توی بازار گیر نمیاد.

برای اینکه داخل ردیف جا بره میتونید مقداریشو ببُرید و با کمک دم باریک و پنس اونو شبیه به سرسیم های اصلی کنید.

حالا میتونید سرسیم رو داخل ردیف A جا بزنید. دقت کنید که حتما سرسیم تا انتها فرو بره و از سمت دیگه مثل بقیه ی سرسیم ها دیده بشه.
ردیف A رو دوباره به همون شکل داخل سوکت سفید جا بزنید و به FCM وصلش کنید. برای اطمینان از اینکه سرسیمتون موقع جا زدن بیرون نزده باشه، با یه پیچ گوشتی زیر از بالای سوکت سیم A8 رو فشار بدید که تا آخر جا بره.

خب حالا دیگه تقریباً کار تمومه! سیمی که به پایه ۳ رله وصل شده رو از زیر محفظه فیوز خارج کنید و خشاب رله و خشاب فیوز رو جا بزنید. بعد از اتمام کار، جعبه فیوز موتور این شکلی میشه

اتصال به چراغ های دیلایت:

سیم خروجی از پایه ۳ رله را به سر مثبت چراغ های دیلایت وصل کنید.
سر منفی را به بدنه فلزی ماشین یا یک سیم منفی متصل کنید.

فعال سازی با دیاگ:

با استفاده از دیاگ IKCOD DIAG MUX، گزینه DRL را در منوی FAM Configuration روی Enable قرار دهید.

نکات:

  • برای اتصال سیم ها از چسب برق استفاده نکنید، زیرا در گرمای موتور فاسد می شود. از روکش حرارتی (وارنیش) استفاده کنید.
  • قبل از شروع تغییرات در سیم کشی، سر مثبت باتری را جدا کنید.
  • در صورت عدم دسترسی به دیاگ، می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

مزایای فعال سازی دیلایت فابریکی:

  • ظاهر زیباتر و مدرن تر خودرو
  • افزایش ایمنی در رانندگی
  • مصرف برق کم
  • عدم نیاز به سیم کشی اضافه

با انجام این مراحل ساده می توانید از دیلایت فابریکی پژو ۲۰۶ خود لذت ببرید و در رانندگی ایمن تر باشید.

تذکرات:

  • این آموزش برای پژو ۲۰۶ های با سیستم اکوماکس کروز ارائه شده است. برای سایر مدل ها ممکن است مراحل نصب کمی متفاوت باشد.
  • قبل از انجام هرگونه تغییری در سیم کشی خودرو، از دانش و مهارت کافی خود اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت عدم اطمینان، از افراد متخصص کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن